עבירות רצח והריגה

עבירות רצח והמתה מתחלקות לשלושה מדרגים: רצחהריגה וגרימת מוות ברשלנות. בפרק הבא אבהיר, על קצה המזלג את ההבדלים.

עבירת רצח הינה העבירה הכי חמורה שבחוק העונשין, ולכן העונש על מי שהורשע בעבירת רצח הוא מאסר עולם ועונש זה בלבד.

למען הסר ספק, מאסר עולם זה מאסר לתקופה בלתי קצובה ולא 25 שנות מאסר. נשיא המדינה יכול להחליט לקצוב את עונשו של האסיר ורק אז העונש הופך קצוב, וגם אז הנשיא אינו חייב לקצוב את העונש ל 25 שנה, אלא קציבה של 35 שנה, למשל.

עבירת הרצח מהי?

עבירת רצח הינה עבירה בה אדם גורם למותו של אדם בכוונה תחילה להמיתו! כלומר, יש להוכיח "כוונה תחילה" להמית אדם. כוונה שאינה ספונטנית, לא לוותה בהתגרות טרם המעשה, המעשה נעשה בתכנון ובשיקול דעת.

התנהגות הגורמת למוות, יכול שתעשה במעשה או במחדל (אי מעשה).

אני רוצה להבהיר את מדרג עבירות המיתה:

רצח – מצבים בו האדם הפוגע תכנן מראש להרוג אדם אחר. האדם מגיע עם  מטרה להרוג את האחר. המצב הנפשי של הרוצח הוא כוונה והוא יבצע פעולות הכנה לשם כך.

הריגה – אדם מודע לכך שההתנהגות ו/או שלו עלולה להוביל  למצב של פגיעה באחרים ואף מוות.

גרימת מוות ברשלנות –במשפט הפלילי, רשלנות, משמעותה חוסר מודעות לאפשרות כי תוצאה מסוימת יכולה להיגרם כתוצאה  ממעשה או מחדל מסוימים. גרימת מוות ברשלנות נבדלת בכך מעבירות של הריגה ורצח, שם ישנה מודעות של המבצע הן למעשיו והן לתוצאה ולסיכון היכול להיווצר כתוצאה ממעשיו לאדם אחר. רשלנות איננה יסוד נפשי לעבירות מסוג פשע ואולם בגרם מוות ברשלנות, מבצע העבירה היה באותן נסיבות ספציפיות חסר מודעות לכך שמעשיו יובילו למוות של אחר ולא הייתה לו כוונה לכך, זאת על אף שהאדם הסביר יכול היה לצפות את התוצאה.

ההבדל בין שלושת המדרגים בא לידי ביטוי בחומרת העונש בחוק:

רצח – עונש חובה של מאסר עולם

הריגה – עד 20 שנות מאסר

גרם מוות ברשלנות – עד שלוש שנות מאסר

עצות מפתח בחקירה של עבירה חמורה:

  • החוקר אינו חבר ולא כותל  לבעיותך – יש לו אינטרס לסיים את התיק מהר ולמצוא אשם. כל מה שתאמר ישמש נגדך גם אם ייאמרו דברים שכביכול לא נרשמים בעדות.
  • "חברים לתא" עשויים להיות מדובבים
  • טלפון/טלפון נייד שהושאר עימך, הושאר בכוונה - תרגיל חקירתי ידוע. אל תעשה בו שימוש! כנ"ל לגבי טלפון ציבורי וכל דבר שאינך אמור לקבל בשלב החקירה.
  • אם אתה עצור אתה זכאי שיודיעו  על כך לבן משפחה ואתה זכאי לשוחח עם עורך דין מטעמך. יש להתעקש על שיחה עם עורך הדין בטרם תחקר.
  • אל תתפתה לדבר בשום עניין בטרם פגישתך עם עורך הדין
  • אם צוין שיש ראיות נגדך, תדרוש לראותן בטרם תשיב
  • אם צוין ש – X אמר דבר מה, תתעקש לראות את הנרשם
  • זכות השתיקה – אין דעתי כי יש להשתמש בה באופן גורף, נהפוך הוא, לעיתים היא אף מזיקה לנחקר בהמשך ההליך.
  • קרא את העדות עליה חתמת – אם  החוקר כתב דבר שלא אמרת או לא התכוונת, יש לבקש ממנו לתקן את הדבר שנכתב. אם הוא לא מסכים, תבקש לתעד זאת בחקירה.

יצירת קשר

פרטי התקשרות

עקוב אחרינו

שרותי נוטריון

משרד עורכת הדין והנוטריונית ורד שי מספק מגוון רחב של שירותי נוטריון עבור לקוחות במגזר הפרטי, העסקי והציבורי. עו"ד ורד שי מוסמכת לאמת, לאשר, להעיד ולערוך מסמכים משפטיים על פי חוק הנוטריון.

עורך דין תעבורה

משרדה של עורכת הדין ורד שי הינו משרד בוטיק המתמחה בייצוג תיקים פלילים הכוללים גם עבירות תעבורה. עבירות תעבורה נעות במתחם של עבירות ברירת מפט (קנס), הזמנה לדין בעבירות שונות כגון נהיגה ללא רישיון נהיגה, אי ציות לתמרורים ועוד.

עורך דין פלילי

משרדה של עורכת הדין ורד שי הינו משרד בוטיק המתמחה בייצוג תיקים פלילים בעבירות שונות כגון עבירות צווארון לבן, עבירות המתה, עבירות מין, עבירות אלימות, עבירות אלימות המשפחה ועוד.

ליצירת קשר השאירו פרטים