רקע כללי
תאונת דרכים קטלנית הוא אירוע טראגי שבו אדם או יותר, מאבדים את חייהם בעקבות תאונה בכביש. בישראל, תאונות דרכים קטלניות מטופלות במסגרת חוקית רחבה הכוללת חקיקה פלילית, חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ופסיקה משפטית שמטרתה להגן על נפגעים ולהרתיע התנהגויות מסוכנות בכביש.
במקרה של תאונה קטלנית, הנהג האשם עלול להיחשף לכתב אישום בגין עבירות פליליות שונות כדלקמן:
גרימת מוות ברשלנות (סעיף 304 לחוק העונשין) – כאשר הנהג גרם למוות ללא כוונה, אך ברשלנות חמורה. מנעד הענישה בין מאסר בפועל של 6 חודשים עד 3 שנים.
הריגה בתאונת דרכים – עבירה חמורה יותר מגרימת מוות ברשלנות. הריגה מיוחסת לנהג כאשר הנהג פעל בקלות דעת, פזיזות או בשכרות. הענישה יכולה להגיע עד 20 שנות מאסר.
תיקון 137 לחוק העונשין מגדיר מדרג ענישה רחב יותר לעבירות המתה בתאונות דרכים, כולל המתה בקלות דעת והמתה בנסיבות של אחריות מופחתת.
בתי המשפט בישראל מתייחסים בחומרה לתאונות דרכים קטלניות, ומבחינים בין רשלנות לבין קלות דעת או פזיזות, המשפיעות על חומרת העונש.
הפסיקה מדגישה את חשיבות ההרתעה ומניעת תאונות, אך גם שוקלת נסיבות אישיות, כגון היעדר עבר פלילי או תרומה חברתית של הנאשם.
החוק בישראל בנושא תאונות דרכים קטלניות – חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975
חוק זה מטיל אחריות מוחלטת על כל נהג המעורב בתאונה לפצות את הנפגעים בגין נזקי גוף, ללא תלות בשאלת האשמה. כלומר, גם מי שגרם לתאונה או נפגע כתוצאה מאשמתו, זכאי לפיצוי מחברת הביטוח של הרכב בו נסע. החוק מגן גם על תלויים במנוח במקרה של מוות בתאונה, ומאפשר להם לקבל פיצויים על אובדן פרנסה ותמיכה.
דוגמאות למקרים מפורסמים
נהיגה בשכרות עם מוות – נהג שגרם לתאונה קטלנית בזמן ששהה תחת השפעת אלכוהול הורשע בהריגה וקיבל עונש מאסר ממושך.
נהיגה במהירות מופרזת – מקרים בהם נהגים שנסעו במהירות גבוהה בהרבה מהמותר גרמו לתאונות קטלניות, והורשעו בעבירות הריגה או גרימת מוות ברשלנות.
תאונות עבודה בכביש – מקרים בהם רשלנות של קבלנים או מנהלי עבודה באתרי בנייה סמוכים לכביש הובילה לתאונות קטלניות עם מעורבות כלי רכב.
דוגמאות למקרים מפורסמים של תאונות דרכים קטלניות בישראל
תאונת דרכים במחלף גלילות
תאונה קשה שגרמה למספר הרוגים ופציעות קשות, שבה נהג חצה קו הפרדה לבן וגרם להתנגשות חזיתית. המקרה עורר דיון ציבורי רחב על נהיגה מסוכנת ועל אכיפת חוקי התנועה.
תאונת דרכים שבה נהרגו בני זוג מבאר שבע
תאונה קטלנית שבה רכב חצה קו הפרדה לבן ופגע ברכב אחר. המקרה זכה לסיקור תקשורתי נרחב, והוביל לחקירה פלילית נגד הנהג הפוגע.
תאונות קטלניות רכב וקורקינט חשמלי
בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בתאונות קטלניות שבהן מעורבים קורקינטים חשמליים, כולל מקרים שבהם נהרגו צעירים בתאונות עם כלי רכב כבדים. מקרים אלה הביאו להגברת הפיקוח והחקיקה בנושא.
תאונות דרכים קטלניות עם רוכבי אופנוע
שיעור ההרוגים מבין רוכבי האופנוע גבוה משמעותית מהשיעור בקרב נהגי רכב פרטי. מספר מקרים שבהם נהגים צעירים נהרגו בתאונות אופנוע זכו לתשומת לב ציבורית ולדיון על הצורך בשיפור הבטיחות בדרכים.
תאונות דרכים קטלניות עם מעורבות הולכי רגל
שיעור ההרוגים מבין הולכי הרגל בישראל גבוה משמעותית ממדינות אחרות. מקרים רבים שבהם הולכי רגל נפגעו בעת חציית מעבר חציה זכו לסיקור תקשורתי ולחקירות פליליות.
הייתם מעורבים בתאונת דרכים. המון שאלות, ספקות ותהיות. בואו נתחיל לעשות סדר. ראשית נתחיל להבין במה מדובר.
תאונת דרכים הוא אירוע אליו חשוף כל נהג.
רוב תאונות הדרכים מתרחשות עקב חוסר תשומת לב לתנאי הכביש ולחוסר ריכוז ובאופן מפתיע בדרך לבית ובסמוך לתום יום העבודה.
חלק ניכר של תאונות הדרכים מתרחשות עקב חציית צמתים באי ציות לאור אדום, אי מתן זכות קדימה ואי ציות לתמרור עצור, סטייה מנתיב או עקיפה.
מקרים אלה נגרמים לרוב עקב חוסר תשומת לב וחוסר זהירות ו/או נהיגה רשלנית.
ראו מחקרים ומאמרים של עמותת אור ירוק בנושאים אלה.
תאונת דרכים הינה תאונה שבה מעורב כלי רכב, לרבות אופנוע. משטרת ישראל מגדירה תאונת דרכים כאירוע שאירע עקב עבירת תעבורה ובשל הימצאו של רכב ו/או הולך רגל בדרך, וכתוצאה מכך נפגע אדם או נגרם נזק לרכוש.
כבר עתה, בתחילת הדרך ומיד לאחר קרות האירוע, בטרם קבלת כתב אישום וטרם שלב החקירה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה. קיימת חשיבות והשפעה רבה להתייעצות מוקדמת עם עורך דין המתמחה בתעבורה על המשך ההליך המשפטי.
ניתן לראות היום, כי רבים מואשמים בעבירות תנועה, עקב עלייה בתאונות הדרכים בישראל והחמרה בענישה.
היות ותאונת דרכים מתרחשת עקב עבירה, סעיף 62 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב] 1982, קובע באם יוגש כתב אישום, בתמציתיות, צריכים להתקיים שני תנאים מצטברים לשם הגשת כתב אישום בגין תאונת דרכים:
גם אם מדובר בתאונת נזק בלבד, פעלו כפי שדורש החוק וודאי המוסר. ייתכן ונראה לכם כי מדובר בתאונה קלה במיוחד אבל שעות לאחר מכן, הצד השני יפנה לטיפול רפואי ותאונת הנזק תהפוך לתאונה עם פגיעה באדם (ודי בכך שהתלונה היא על כאב בלבד).
העמידו רכבים בצד בזהירות עם כל הנדרש, אפוד זוהר, תמרור וכו' והחליפו פרטים. עדיף לצלם את מיקום הרכב מיד לאחר התאונה עם מבט קרוב ומרוחק על מנת לראות את הרחוב, תאורה ועוד ומאוד ייתכן שגם הצד השני ייעשה זאת.
במידה ויש פגיעות גוף בעקבות תאונת הדרכים ולא אתם אלה שנפגעו, הגישו עזרה ראשונה כמיטב יכולתכם והזעיקו עזרה של כוחות ההצלה. זכרו, לעיתים אדם אשר אינו אשם בתאונה, עוזב את המקום ולא מזעיק עזרה ובכך גלומה עבירה חמורה מאוד הרבה יותר מגרימת התאונה.
במידה ומגיעה משטרה או בוחן תנועה, שימו לב למה שנאמר לכם ולמה שאתם אומרים, דברים כגון, למה דרסת אותו, שאלה הטמונה האשמה עוד טרם החקירה או היכן הייתה הפגיעה, הינן שאלות שלא צריך לענות עליהן לפני התייעצות עם עורך דין המתמחה בתחום התעבורה. אנשים נלחצים במצב זה ואינם שמים לב לא לשאלה ולא לתשובה, הם בעצמם נרגשים מהאירוע וזה אינו מצב לתחקר אותם.
במצב המאפשר זאת, תבקשו להגיע למחרת לחקירה וזאת לאחר שתתייעצו עם עורך דין המתמחה בתחום או חלילה וחס באם מדובר בתאונה עם הרוג, מיד ממשו את זכותכם להיוועצות עם עורך דין המתמחה בתחום התעבורה.
אין באמור, בתוכן או במאמרים על מנת להוות ייעוץ משפטי
2025@ כל הזכויות שמורות לעו"ד ורד שי