
ורד שי
משרד עורכי דין פלילי ותעבורה

מחקר שנערך באיחוד האירופי קבע כי שליש עד מחצית מתאונות דרכים נגרמות בשל מהירות מופרזת (ראו גם באתר "אור ירוק" לחץ כאן)
קיימות מחלוקות רבות ומחקרים נוספים לגבי היגרמות או ריבוי תאונות בשל מהירות מופרזת, יחד עם זאת, ברור כי ככל שהמהירות תהיה גבוהה יותר, הסיכוי להיחלץ ממצבים מסוכנים, בכביש, יקטן והסיכוי לאירוע תאונת דרכים חמורות יגדל.
לפיכך, סביר שנהיגה במהירות סבירה ומתאימה לתנאי הדרך, עשויה לסייע לנהג להיחלץ ממצב חירום ולא להיות מעורב בתאונת דרכים.
תקנות התעבורה הן אלה אשר קובעות את הכללים לגבי מהירות הנסיעה והמגבלות החוקיות. עבירה של מהירות מופרזת מוגדרת בתקנה 54(א)(1) לתקנות התעבורה:
"לא ינהג אדם רכב אלא במהירות סבירה בהתחשב בכל הנסיבות ובתנאי הדרך והתנועה בה, באופן שיקיים בידו את השליטה המוחלטת ברכב".
בכפוף לאמור בתקנות חייב נוהג רכב להאיט את מהירות הנסיעה, ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו, בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש, לרבות רכבו הוא, ובמיוחד במקרים אלה:
- בתוך שטחים בנויים מאוכלסים ובקטעי דרך שבתים בנויים לצידם ותנועת הולכי רגל מצויה בהם;
- בדרך שאיננה פנויה;
- כשהראות בדרך מוגבלת מכל סיבה שהיא;
- בהיכנסו לעקומות חדות ובנסעו בהן;
- בקרבת קבוצת ילדים או בקרבת התקהלות;
- בהתקרבו למעבר חציה;
- בהתקרבו לפסגה או למקום שבו שדה הראיה מוגבל;
- בירידה תלולה או ארוכה;
- בהתקרבו לגשר צר ובעברו עליו;
- בפגשו או בעקפו קבוצת אנשים ההולכת בסך;
- בפגשו או בעקפו בעלי-חיים;
- בהתקרבו אל אוטובוס העומד בתחנה ובעברו על ידו;
- בהתקרבו אל אוטובוס, טיולית או רכב מסחרי המסיע ילדים וסומן כך, שנעצר לשם העלאת ילדים או הורדתם, ובעברו על ידו;
- ברחוב משולב;
- באזור מיתון תנועה;
- במנהרה
קיבלת דו"ח תנועה, מה לעשות?
במידה וקיבלתם דוח תנועה ולפיו נהגתם במהירות העולה על המהירות המותרת, חשוב כי לא תמהרו לשלם את הדו"ח ותבדקו את האפשרויות העומדות בפניכם. לפני הכל, כדאי לבדוק מה מצב הנקודות ומה ההשלכות של כך על רישיון הנהיגה שלך, בפרט לנהג חדש או אוכלוסיות מיוחדות, נהגים מקצועיים ועוד. אם אתה נהג חדש. ישנם דו"חות שעלולים להביא לאי חידוש רישיון הנהיגה שלך, לחיובך בתיאוריה ולהארכת תקופת היותך נהג חדש בשנתיים נוספות. לחץ על הקישור להרחבה על שיטת הניקוד , לשם בדיקת מצב הנקודות שלך לחץ כאן, לעמדות רשיומט להוצאת תדפיס נקודות, לחץ כאן.
דו"ח תנועה בגין עבירת מהירות, עשוי להיות מסוג הזמנה לדין או דוח ב.מ שהינו למעשה דו"ח הנושא קנס, לעיתים עם נקודות לפי שיטת הניקוד ולעיתים ללא נקודות.
- לשלם את הקנס – תשלום הדו"ח מהווה הודאה בביצוע העבירה
- הגשת בקשה לביטול הדו"ח וזאת תוך 30 ימים
- לבקש להישפט וזאת תוך 90 ימים – הכוונה להגיע להליך משפטי בו ניתן יהיה לברר את העובדות הנטענות בדו"ח. במידה והחלטתם ללכת בדרך זו, חשוב לעשות זאת בסיוע של עורך דין תעבורה מקצועי וותיק. מלבד הידע המקצועי שיש לעורך הדין לתעבורה, הוא מכיר יותר טוב ממקבל הדו"ח, את המשטרה ואת מערכת המשפט ובעל נסיון בהתמודדות עם מערכות אלו בצורה טובה מכפי שאתם תוכלו לעשות לבדכם וללא ייעוץ משפטי.
נהיגה במהירות מופרזת הינה עבירת תנועה נפוצה בישראל כאשר מדי שנה, רבים מאיתנו, נדרשים לתשלום קנסות המונפקים בגין ביצוע עבירת מהירות שונות. מלבד הקנס, לא אחת קיימים עונשים נוספים כגון ניקוד של משרד הרישוי, בזימון לבית משפט ייתכנו גם עונשים נוספים בדמות פסילה על תנאי או פסילה ועוד.
אמצעי האכיפה במדינת ישראל
האכיפה כנגד עבירות מהירות, מתבצעת על ידי משטרת ישראל באמצעות מספר מכשירים אלקטרוניים הכוללים בין היתר:
- ממ"לז (אקדח לייזר) – הממל"ז הוא מכשיר למדידת מהירות נסיעת רכב באמצעות קרן לייזר שנשלחת מהמכשיר לעבר הרכב ומוחזרת אליו. המכשיר מצויד בעינית אופטית, המסייעת למפעיל לכוון את קרן הלייזר בדיוק לעבר רכב המטרה. המכשיר מודד את הזמן בין שליחת הקרן לרכב וחזרתה, ומחשב על פיו את מהירות הרכב ואת המרחק בינו לבין המכשיר. אקדח הלייזר המשטרתי מתפקד על עקרון אפקט דופלר, שבו נשלחת קרן לייזר אל רכב המטרה, והמכשיר מחשב את מהירות הנסיעה.
- מצלמת הגאסטו המכונה גם מצלמת א-3
- מכמונת מהירות הידועה בשם הדבורה BEE3
להלן העונשים הצפויים בעבירת מהירות בכל אחת מסוגי הדרכי דרך עירונית ודרך שאינה עירונית:
דרך עירונית – מהירות מוותרת 50 קמ"ש
מהירות | קנס | נקודות משרד הרישוי | דוח | |
עד 20 קמ"ש | קנס 250 ₪ | 0 | דוח שאינו הזמנה לדין | |
21–30 קמ"ש | קנס 750 ₪ | 8 | דוח שאינו הזמנה לדין | |
31–40 קמ"ש | קנס 1,500 ₪ | 10 | דוח שאינו הזמנה לדין | |
41 קמ"ש ומעלה | 10 | דו"ח הזמנה לדין |
לרשות הנהג עומדת האפשרות להגשת בקשה להישפט גם בדו"ח שאינו הזמנה לדין.
דרך בין עירונית
מהירות | קנס | נקודות משרד הרישוי | דוח | |
עד 25 קמ"ש מעל | קנס 250 ₪ | 0 | דוח שאינו הזמנה לדין | |
26–40 קמ"ש | קנס 750 ₪ | 8 | דוח שאינו נזמנה לדין | |
41 קמ"ש ומעלה | קנס 1,500 ₪ | 10 | דוח הזמנה לדין |
לרשות הנהג עומדת האפשרות להגשת בקשה להישפט גם בדו"ח שאינו הזמנה לדין.
תשלום קנס על מהירות מהווה הודאה בביצוע העבירה מצד הנה ועל כן מוטב לפנות לעורך דין לתעבורה בטרם התשלום.
בעבירות של מהירות מעל 41 קמ"ש ואילך מעל המותר בחוק, הנהג יוזמן לבית המשפט באמצעות הזמנה לדין שהינה כתב אישום.
בנוסף, בעבירות מעין אלה קצין המשטרה רשאי לפסול את רשיונו של הנהג לתקופה של עד 30 יום.
מה מדיניות הענישה הנהוגה ?
לתת תשובה מוחלטת, זו טעות, באם הוגשה בקשה להישפט או שמדובר בדו"ח הזמנה לדין, אזי הענישה הרבה פעמים תלויה בעברו של הנהג, בליקויים בראיות, במהירות הנסיעה לפי הדו"ח ועוד.
תפקידו של עורך דין לתעבורה הינה לבדוק את הראיות, את אופן הפעלת המכשירים, מקום עמידתם וכדומה. כמובן עורך דין הבקיא בתחום, מכיר את הפסיקה, הכשלים שכבר הוכרו בעבר לפי הפסיקההכבישים. מדובר במכשיר
קיבלת דו"ח תנועה? כדאי לפנות לעורך דין תעבורה, המתמחה בתחום זה
מהירות ניתנת למדידה רק באמצעות מכשיר אלקטרוני ולא לפי התרשמות.
אכיפת מהירות מופרזת נעשית באמצעות 3 מכשירים אלקטרוניים:
- מצלמות מהירות
- מד לייזר "ממל"ז" מסוג אולטרא לייט
- מכ"ם מסוג "דבורה"
מצלמות מהירות
פרוייקט מצלמות המהירות הינו פרוייקט ה"דגל" של משטרת ישראל (נקרא גם בשם א'3). הפרוייקט נכנס לתוקף בשנת 2012. מאז ועד היום, הותקנו ברחבי הארץ מאות מצלמות מהירות ואור אדום.
כל מצלמה מסוגלת לאכוף הן מהירות מופרזת והן חציית צומת באור אדום.
המצלמות המוצבות הן מתוצרת חברת "גטסו".
מצלמות אלו הן מצלמות המסוגלות לצלם 4 תמונות ("פריים") בשנייה, בעלות מצלמה בעלת רזולוציה של 11 מגה פיקסלים, חיישנים עם עדשה של 50mm או 85.mm
המצלמה בעלת הבזק עם קצב של 0.3 שניות ומוצבת על עמוד בגובה של 4 מטרים, מוגנת באמצעות גוף חסין אש וירי, כאשר משקל המצלמה כ- 18 ק"ג.
המצלמות פועלות ומופעלות באמצעות פסי דריכה הממוקמים בכל נתיב, בכביש.
מרחק של כ-1 מטר מפריד בין פסי הדריכה אשר מופעלים באמצעות גלגלי הרכבים העוברים בנתיב, וכך המערכת מזהה את המהירות שבה נסע הרכב, מחשבת את המהירות בין דריכה ראשונה לשנייה ומצלמת את הרכב בהתאם.
מערכת המצלמות מחוברת באמצעות נתב סלולרי ישירות למרכז הבקרה של חברת מל"ם-תים האחראית על הפעלת הפרוייקט. המצלמה מזהה באופן אוטומטי את מספר הרכב על גבי לוחית הרישוי וכך מופק באופן אוטומטי דו"ח תנועה, הנשלח בדרך כלל תוך 72 שעות ממועד ביצוע העבירה אל הנהג.
קיימת ביקורת על הצבת מצלמות המהירות הרבות ודעתי הושמעה בעניין זה לא אחת מעל גלי התקשורת וגם בימים אלה מתנהלים דיוני הוכחות באשר להליך המשפטי בנוגע למצלמות אלה.
מד לייזר "ממל"ז" מסוג אולטרא לייט
מכשיר הממל"ז (מד מהירות לייזר) הינו בשימוש תדיר במשטרת ישראל.
באמצעות מכשיר הממל"ז, מהירות הרכב נמדדת מבלי שהרכב החשוד מצולם.
בע"פ 4682/01 גבריאל לוי נ' מדינת ישראל, פ"ד נח(1) 304, 333 (2003), בית המשפט העליון, מוסברת באופן ממצה פעולת הממל"ז:
" פעולת הממל"ז מתבססת על ההנחה כי מהירות האור באוויר קבועה, לפיכך שיגור פעימות של קרני לייזר לעבר רכב המטרה (להלן – פולסים) ומדידת זמן מעופם לרכב וחזרתם ממנו מאפשרים לקבוע את המרחק מהמכשיר אל הרכב על-פי הנוסחה: מרחק = זמן×מהירות. מדידת המרחק לרכב המטרה בעקבות שני פולסים בהפרש זמן ידוע מאפשרת לקבוע את המרחק שעבר הרכב, ובעזרת נתון זה ורכיב הזמן ניתן להוסיף ולקבוע את מהירות תנועתו של רכב. לכאורה, היה די בשני פולסים לצורך קביעת המהירות, אולם עקב החשש מטעויות משגר המכשיר 43 פולסים בפרק זמן של כשליש השנייה, והמהירות שהמכשיר מציג היא המהירות הממוצעת המתקבלת מכלל המדידות ".
עוד נקבע בבית המשפט העליון כי קיימת חזקת אמינות לממל"ז :
"בלמעלה מ-95% מהמדידות (כ-2000 מדידות) נמצא שהממל"ז עמד בדרגת הדיוק המוצהרת על-ידי היצרן (+2 קמ"ש). שגיאת המכשיר עלתה על +2 קמ"ש בפחות מ-1% מהמדידות, ובמדידה אחת בלבד שנערכה בארצות הברית נמצאה סטייה של מעל 5 קמ"ש (ע"פ 4682/01 גבריאל לוי נ' מדינת ישראל).
הנחיות היצרן מחייבות לבדוק את המכשיר בכל פעם מחדש בטרם הפעלתו. בדיקה זו כוללת:
- בדיקה עצמית של כל מכלולי המכשיר
- בדיקת תקינותן של הקריאות המתקבלות על לוח התצוגה
- בדיקת קיומו של תיאום אופקי ואנכי בין נקודת ההצבעה האדומה לקרן הלייזר
- "בדיקת כיול" המכשיר שמטרתה לוודא כי טווח המכשיר ותזמונו מדויקים, ושהוא מסוגל למדוד מהירות של כלי רכב נעים
- שמירה על קו ראייה נקי ועל כוונון הקרן לאזור לוחית הזיהוי לאורך כל המדידה כאשר ההפעלה נעשתה כלפי רכב המטרה. נקודת הכיוון האדומה צריכה להיות מכוונת לאזור מרכז רכב המטרה, עד לקבלת צליל אישור מדידה.
- טווח גילוי רכב המטרה לא עלה על 300 מטר – בהפעלת לילה בנוסף יש לוודא כי קטע האכיפה מואר בתאורת רחוב לפחות 300 מטר.
- על השוטר לציין את נתיב הנסיעה שבו נסע רכב המטרה וציון תנועה מתקרבת/מתרחקת.
- בשעת הפעלת הממל"ז לא ירד גשם, שלג ולא היה ערפל.
- על המפעיל לציין האם הציג את נתוני המדידה בפני הנהג/הנהג סירב לראות את נתוני המדידה/נתוני המדידה לא הוצו בפני הנהג ולציין את הסיבה.
- על המפעיל לציין ולחתום על כך שהוסמך להפעיל את הממל"ז, ותאריך הסמכתו.
חלון מהירות רכב השיטור
- חלון מצב : נוריות חיווי למעשה, הפעלת הממל"ז מבוססת על מנגנון פשוט. המכשיר שולח קרן לייזר אל עבר הרכב הנמדד. הקרן מודדת את המרחק מהמכשיר אל הרכב, וכן את הזמן שבו חוזרת הקרן על המכשיר. הקרן נשלחת מספר רב של פעמים בשנייה לטובת הדיוק, והמכשיר מודד את מהירות הרכב לפי נוסחה הבסיסית.
בהפעלת מכשיר הממל"ז ישנן כמה בדיקות לצורך דיוק במדידת המהירות :
בתי המשפט בישראל, מתייחסים בחומרה לעבירה של נהיגה במהירות מופרזת. לא אחת, גם נהג נורמטיבי, ללא כל עבר פלילי, נשלח מאחורי סורג ובריח. ההנמקה לכך היא מלבד היותן של תאונות הדרכים "מכת מדינה", החורג מן המהירות המותרת, מסכן לא רק את עצמו אלא גם את ציבור המשתמשים בדרך.
בניגוד למכשיר הממל"ז המבוסס על לייזר, מכשיר "הדבורה" מדגם BEE III IL הוא מכשיר משוכלל מאד למדידת מהירות וניתן להפעיל אותו במגוון מצבים למדידת מהירות.
העקרון המנחה של מכשיר הדבורה הוא "אפקט דופלר". ב"אפקט דופלר" גל קול הנפלט מהמכשיר, פוגע ברכב הנמדד ומוחזר למכשיר.
על "אפקט דופלר" ניתן לקרוא גם כאן
מכשיר הדבורה ממוקם בתוך רכב משטרה כאשר האנטנה המודדת את המהירות נמצאת על גג הניידת.
למכשיר הדבורה שתי אנטנות, אנטנה קדמית ואנטנה אחורית.
מכשיר הדבורה יכול למדוד תנועה בכיוון נסיעת הרכב המודד או בכיוון התנועה הנגדי, בזמן שהרכב המודד במצב נייח או במצב תנועה .
חלון התצוגה הממוקם בתוך הרכב מציג את הנתונים הבאים:
המציגות את אופן הפעלת המכשיר מבחינת אנטנה קדמית/אחורית, תנועה בכיוון רכב שיטור/או נגדי, הפעלה נייחת/ניידת
- חלון מהירות המטרה – מהירות הרכב הנמדד
- חלון נעילת מהירות – נועל את המהירות המהירה ביותר אשר נמדדה או מציג את מהירות הרכב המהיר ביותר.
בדיקות תקינות
על מנת להבטיח כי המכשיר פועל כראוי ואין כל תקלה אשר עלולה לשבש מדידת מהירות תקינה, על השוטר המפעיל לוודא:
- בדיקת עצמית בהפעלה – זו בדיקה אוטומטית המתבצעת ע"י ועם הפעלת המכשיר. המכשיר מציג נוריות חיווי שונות, משמיע 2 צפצופים ומציג הודעות ברירות מחדל אשר מופיעות בזמן ההפעלה.
- בדיקת משקט – כאשר המשקט פועל, המכשיר משמיע צליל רק בזיהוי רכב המטרה, וכאשר הוא מכובה רחש הדופלר יישמע כל העת.
- בדיקת שעון עצר – הפעלת שעון העצר מפעיל מונים הנמצאים בתוך המכשיר, דבר המאפשר מדידת מהירות של רכב כלשהו מבלי לשדר גלים אלקטרומגנטיים. בבדיקה זו נמדד הזמן שבו רכב עובר מרחק ידוע.
- בדיקת HI/LOW
- בדיקת קולנים – הקולנים משמיעים תדר המדמה מהירות של 30 קמ"ש ו-75 קמ"ש, המוטבע על כל קולן.בעזרת קולנים אלה, ניתן לוודא כי הדבורה מודדת את המהירות בצורה נכונה.
לגבי חזקת האמינות של מכשיר הדבורה, ראו מאמר נפרד. יש לציין כי חזקת האמינות של מכשיר זה טרם נבדקה בערכאות גבוהות, יחד עם זאת השימוש ההולך וגובר במכשיר האולטרא לייט לייזר, מוריד מנפח הפעילות של מכשיר הדבורה.
- לחץ כאן לסרטון בנושא תאונות דרכים ומהירות גבוהה

